Produktbeskrivelse
Kompressormatet ytelse
Designet og utviklet internt og produsert i Wisconsin på en egen produksjonslinje hos Mercury Racing. Den egenutviklede 64-graders aluminumblokken er påsatt sylindertoppper av aluminium med en Mercury Racing Quad Cam Four Valve (QC4)-design og doble overliggende kamaksler (DOHC). Ventilstyringen omfatter en høyytelses-inntakskamprofil og race-spec Inconel utslippsventiler. Kamakslene er kjededrevet og går i et oljebad, slik at ingen registerrem må vedlikeholdes og skiftes.
Mercury Racing anvender sin ekspertise innen kompressormating for å få maksimal kraft ut av sin 5,7-liters V10.
For å opprettholde topp ytelse, justerer en omløpsventil automatisk maksimalt ladetrykk i forhold til endringer i omgivelsesbetingelsene. For å kunne håndtere motorvarme bedre, er Mercury Racing 400R utstyrt med en spesiell høykapasitets oljekjøler og en eksklusiv ventil i stammen som gir en høyere volumstrøm av kjølevann ved behov. Elektronikk og andre motorkomponenter er designet og posisjonert for å skape en pakke som er så kompakt som mulig, samtidig som det finnes enkel tilgang for servicearbeid. Det omhyggelig valgte designet og plassering av den nye kompressoren og ladeluftkjølerne gjør det mulig for 400R å bruke det samme dekselet som 300R-modellen, men med større luftinntaksåpninger. Alle Mercury Racing-utenbordsmotorer har en 26-tommers senter-til-senter monterings avstand på multi-motors akterspeil. Dette er perfekt for å maksimere plassen på akterspeilet ved montering på splitter nye båter eller re-power-installasjoner.
Ingeniørene fra Mercury Racing tok hensyn til hvert eneste aspekt mht ytelse når de skapte 400R utenbordsmotoren, og vekten og designet av hver komponent ble vurdert nøye for å oppnå maksimal styrke med minimal vekt. Resultatet er utmerket literytelse; 400 hestekrefter fra en utenbordsmotor som veier så lite som 315 kilo – dette er det beste effekt-vekt forholdet for utenbordsmotorer med 400 hestekrefter eller mer.
Bruksområdet for full gass (WOT) er spesifisert til 6000-6600 omdr/min, noe som gjør det mulig for valg mellom mange av Mercury Racing-propellere å optimalisere akselerasjon, effektivitet og topphastighet.
Inspirert teknologi
Den eksklusive Mercury Racing avanserte midtseksjonen (Advanced MidSection, AMS) leveres med optimaliserte brakett foringer av rustfritt stål og stive motoroppheng som stabiliserer utenbordsmotoren og som forbedrer høyhastighets-håndteringen. En valgfri bakre ‘’tie bar’’ er integrert i AMS systemet og garanterer et sterkt, ekstremt lett monteringspunkt med enkel montering for katamaraner og til annen høyhastighets bruk.
AMS isolerer også motorblokken fra akterspeilet for å sørge for at opplevelsen er en stillegående og vibrasjonsfri motor. Standard elektrohydraulisk servostyring tilbyr sikker og nøyaktig kontroll ved alle hastigheter.
400R har også en ladekapasitet med høy ytelse. En 115-ampere vekselstrømgenerator passer bra til ekstreme lydsystemer og strømkrevende elektronikk. Når tomgangs lade systemet registrerer lavt batterinivå, øker den automatisk motorens tomgangsturtall for å forsterke vekselstrømgeneratorens ytelse helt til batteriene er ladet opp til riktig nivå. Åpne den enestående motordeksel luken for enkel kontroll av motoroljenivå og eventuell påfylling uten at dekselet fjernes. En integrert sperre og et bærehåndtak under luken gjør det mye enklere å løfte av og håndtere dekselet. Enklere å utføre service arbeide.
Girhusopsjoner
Sport Master-girhuset er en robust løsning for båter som kjører raskere enn 75 knop. Sport Master- girhuset er utstyrt med lave vanninntak og en spiss torpedo design i forkant som gir maksimal effektivitet. For 400R-applikasjonen brukes en kraftig, ny propellaksel med en diameter på 1,25 tommer laget i et stykke av rustfritt stål. For én-motors hurtiggående båter til multi-motors katamaran båter kommer Sport Master – brukt riktig – til å forbedre båthåndteringen, hastighen og effektiviteten. Den krumme girhus finnen som kan bestilles virker imot propell-dreiemomentet for forbedret ytelse og håndtering i applikasjoner med én motor. 400R kan også fås med 5,44 HD-girhuset for lavhastighets- og tradisjonelle, båter med normal motorhøyde installasjon. Alle 400R-girhus har en girutveksling på 1,60:1 for økt akselerasjon og hastighet.
Mercury Racing-propellere
Mercury Racing-propellere er laget for å maksimere ytelsen og håndteringen av båten under all bruk. Våre spesialister skaper hver propell som et eget presisjonskunstverk, tilpasset forskjellige båttyper og ytelsesmål. Hver individuelle propell blir deretter utbalansert og målt for å garantere konsistent ytelse hver eneste gang. For de nye 400R-modellene kreves de populære MAX5 og Outboard CNC Cleaver-propellene for bruk med det spesielle Sport Master-girhuset. For 5,44 HD-girhusapplikasjoner er Mercury Racings Bravo I FS, Bravo I LT, Enertia ECO XP, og Rev 4 XP utmerkede valg.
Intelligent teknologi
Mercury sin egenutviklete belastnings-tilpassede gnistkalibrering optimaliserer dreiemomentet for raskere aksellerasjon. Adaptiv hastighetskontroll (ASC) med en tilpasset Mercury Racing-kalibrering holder automatisk motorens turtall konstant uavhengig av last eller endrete forhold – som for eksempel urolig sjø, krappe svinger, vannsport og ved lavere hastigheter i plan. Med andre ord, opprettholde båtens hastighet med færre justeringer.
400R er tilpasset bruk av Mercury Racing Zero Effort Digital- kontroll systemer eller ethvert digitalt kontrollsystem fra Mercury Marine som kan håndtere opptil seks utenbordsmotorer med én eneste spak i noen applikasjoner. Digital gass- og girteknologi forbedrer høyytelses-båtopplevelsen ved å sørge for lett girkontroll og øyeblikkelig gassrespons. Ekstrautstyret Joystick Piloting for Outboards (JPO) kan fås for båter med to til seks utenbordsmotorer og gir intuitiv 360-graders båtkontroll med fingerspissene for docking og manøvrering i trange favann, pluss komforten av Skyhook®, posisjons-funksjon og integrert autopilot.
Mercury VesselView tilbyr mer systeminformasjon og motordata enn noe annet displaysystem i båtindustrien. VesselView kan samtidig overvåke turtallet, hastigheten, drivstofforbruk og -effektivitet, temperatur, trim og mer på opptil seks påhengsmotorer på et intuitivt syv- eller ni-tommers berøringsdisplay. VesselView muliggjør også Advanced Sound Control, et dobbelt lydkontroll system som lar deg veksle mellom en ultra-stille modus og en dypere, sportsligere lyd.
Pålitelighet uten like
Vi vet at vi bygger pålitelige motorer. Vi vet at vi gjør dem enkle og intuitive å bruke. For å passe inn i høyytelses segmentet har 450R blitt testet om og om igjen – i laboratoriet og på vannet – med et eneste ønske. Vi ønsker å oppfylle de høyeste forventningene hos de mest krevende kundene. Du kan trygt kjøre og oppleve disse nye motorene. Mercury Racing 400R-utenbordsmotoren nyter godt av Mercury sine meget gode garantiordninger både internasjonalt og i Norge.
Fargevalg
Mercury Racing 400R finnes i Cold Fusion White og i den tradisjonelle Mercury Phantom Black. Modeller i Cold Fusion White leveres med Devil Red Eye farget dekordeksel med en hvit avansert midtseksjkon (Advanced MidSection, AMS) og girhus. Modeller i svart leveres med Graphite Grey farget dekordeksel og matchende Graphite Grey AMS og gihus. Devil Red Eye, Graphite Grey og Carbon Fiber dekordeksler kan fås for å tilpasse en 400R-utenbordsmotor til et fargeskjema etter ønske.